Zielone Maszyny Eliet Countax LawnMaster Klippo



Strona główna » Oferta maszyn » 
Luźny czy sztywny dżojstik ? - łatwa regulacja !



























    Jeśli stawiasz na bezpieczeństwo w obsłudze prawie półtonowej maszyny, luźna dźwignia regulacji prędkości gwarantuje bezpieczeństwo w momencie puszczenia wszelkich dźwigni przez operatora. Również przy rozpoczynaniu pracy mamy pewność, gdy nie nastawiliśmy świadomie dźwigni w pozycji N neutralnej, to naciśnięcie czerwonej dźwigni bezpieczeństwa nie spowoduje np. niekontrolowanego przemieszczenia maszyny. Oczywiście w ślad za tym idzie konieczność ciągłego trzymania tej dźwigni podczas pracy. Niektórzy operatorzy lubią taki styl prowadzenia maszyny (mają "wszystko pod kontrolą w jednej dźwigni"), niektórzy nie.

    Jeśli jednak opanowałeś obsługę i manewrowanie maszyną w stopniu mistrzowskim i preferujesz sztywny dżojstik gwarantujący utrzymanie nastawionej prędkości jazdy, można dokonać łatwej regulacji.



    Objaw: Po nastawieniu żądanej prędkości jazdy centralną dźwignią regulacyjną i puszczeniu dżojstika, po kilku metrach jazdy maszyna wytraca prędkość i zatrzymuje się, a dźwignia wraca do pozycji neutralnej N.


    Przyczyna: Za utrzymywanie stałej prędkości odpowiedzialne jest jarzmo dźwigni dżojstika (na zdjęciu w galerii poniżej zaznaczone czerwonym kółkiem), które mimo działania sprężyn powrotnych na pompie hydrostatycznej utrzymuje dźwignię dżojstika w jednym położeniu prędkości do przodu lub do tyłu. Kasetka jarzma porusza się z pewnym oporem w ramce prowadnicy sterowania. Za odpowiedni opór odpowiedzialne są dwie sprężyny znajdujące się w kasetce jarzma dociskające dwie podeszwy do ramki prowadnicy. Zbyt mała siła rozpychająca podeszwy nie gwarantuje utrzymywania dźwigni w jednym położeniu.


    Naprawa: Aby zdemontować dżojstik należy odkręcić 4 śruby M6 (klucz nasadowy 10 mm) mocujące ramkę prowadnicy na uchwycie sterującym. Ostrożne wysunięcie kasetki z prowadnicy pozwoli na regulację sztywności dźwigni.

    Aby zwiększyć napięcie sprężyn można podłożyć podkładkę sprężystą (x2) pod ampulowe łby śrub M5 wkręconych w podeszwy jarzma dźwigni. Należy pamiętać aby średnica zewnętrzna podkładki nie była większa od średnicy łba śrubki M5.




























    Powyżej pokazano zdemontowany dżojstik oraz orientacyjne wymiary kontrolne (różnica szerokości wewnętrznej prowadnicy i mechanizmu rozprężnego jarzma wynosi 6 mm tj. po 3 mm ugięcia na stronę).



    Sposób regulacji sztywności dźwigni zmiany prędkości w siewniku GZC pokazano na poniższych zdjęciach:




    Narzędzia do regulacji: klucz nasadowy 10 mm, ścisk stolarski, klucz ampulowy 4 mm.






























ZieloneMaszyny® 1992-2025 © Wszelkie prawa zastrzeżone
05-820 Piastów k.Warszawy, ul. Brzozowa 23 | Telefon 22 723 63 85 | E-mail: biuro@zielonemaszyny.pl







ZieleńService
05-820 Piastów, ul. Brzozowa 23
Tel. 22 723 63 85
Fax 22 723 63 05
E-mail: biuro@zielonemaszyny.pl
systemy_tnace